4 porady jak zwiększyć skuteczność strony internetowej

PodcastNowoczesnyWizerunekFirmy_EmilPatyk

Ten odcinek jest dla Ciebie, jeśli:

  • Zamierzasz założyć stronę internetową
  • Zamierzasz zlecić stworzenie strony internetowej firmie lub osobie
  • Chcesz otrzymywać więcej wypełnionych formularzy ze swojej strony internetowej
  • Chcesz zwiększyć konwersje na swojej aktualnej stronie internetowej
Listen to „NWF 001 | 4 porady jak zwiększyć skuteczność strony internetowej” on Spreaker.

Witam Cię serdecznie w inauguracyjnym odcinku tego podcastu. Jest mi bardzo miło, że tutaj jesteś. Na pierwszy odcinek zdecydowałem się podjąć bardzo, bardzo istotnego według mnie, ale mocno też zaniedbanego tematu na polskim rynku, czyli jak zwiększyć skuteczność strony internetowej, czyli jak generalnie dokonać tego, aby ona lepiej konwertowała. Żeby ona w ogóle przede wszystkim konwertowała. Aby te formularze masowo były wypełniane przez potencjalnych klientów, bo to naprawdę jest możliwe, jeśli po prostu poświęci się temu dostatecznie dużo uwagi. Więc jeśli posiadasz stronę internetową swojej firmy lub zamierzasz ją założyć w niedalekiej przyszłości, to ten odcinek wierzę, że bardzo, ale to bardzo Ci pomoże.

Chodzi o to, aby strona faktycznie pełniła ważną rolę w biznesie, bo od tego ona jest i naprawdę może to być skuteczne narzędzie sprzedażowe, jeśli tylko jest dobrze wykorzystane. Dobrze zaprojektowana strona może nie tylko wesprzeć Twój biznes w jakimś stopniu, ale może być tak naprawdę jego głównym motorem napędowym. Także zaczynajmy.

Pierwsza porada jak zwiększyć skuteczność strony internetowej

Porada numer jeden i najważniejsza to cały czas pracuj szczegółowo nad szczegółowymi treściami. Już wyjaśniam o co chodzi. Według badań coraz więcej ludzi bodajże, to było chyba około 70%. 70% klientów wie już przed skontaktowaniem się z firmą czy od niej kupi, czy nie kupi. Wiąże się to też z tym, że coraz więcej czasu. Często nawet kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt godzin poświęcamy na czytanie treści firmy, od której potencjalnie chcemy coś kupić. Edukujemy się na temat usług, warunków współpracy, czytamy ich artykuły i zapoznajemy się z innymi materiałami we własnym zakresie. Nie chce nam już się kontaktować z handlowcami, aby to nam sprzedawano. Jest coraz bardziej tak, że chcemy czuć się w tym procesie zakupu czy procesie sprzedaży wyżej. Nie chcemy właśnie, żeby to nam sprzedawano, tylko sami osobiście chcemy się przekonać do jakiejś danej firmy.

Sami chcemy poczytać o jakiejś konkretnej usłudze lub produkcie. I dzieje się tak ze względu na aktualnie bardzo duże zasoby wiedzy, że możemy po prostu wpisać w Google cokolwiek i mamy tak naprawdę na to odpowiedź. problem pojawia się wtedy, kiedy klient trafia do Twojej firmy, np. na jej właśnie stronę internetową. Jest potencjalnie zainteresowany, ale nie może znaleźć odpowiedzi na swoje pytania. I zaczyna wtedy szukać wśród konkurencji. Jak uważasz, zapozna się z materiałami innych firm i wróci do Ciebie złożyć zamówienie, czy może zostanie z inną firmą na dłużej? Czyli do Ciebie trafi na Twoją stronę, zapozna się z jakąś usługą, będzie zainteresowany, ale właśnie nie znajdzie odpowiedzi na swoje pytania, więc zacznij szukać gdzie indziej i wtedy z tą firmą będzie cały czas się edukował przez pewnie nawet kilka godzin, czy to za pomocą artykułów blogowych, za pomocą tej strony internetowej, za pomocą np. materiałów na YouTube czy np. jakiegoś podcastu będzie z jakąś inną firmą, cały czas się obracał, będzie słuchał, czytał, edukował się, no to oczywiście do Ciebie nie wróci.

Przeważnie ten klient zostaje z inną firmą, dlatego Twoja strona musi odpowiedzieć na wszystkie jego pytania i rozwiązać wszystkie jego problemy, począwszy od artykułów blogowych, podstron sprzedażowych, czyli te podstrony, gdzie opisujesz swoje usługi lub produkty. No i jeszcze musi odpowiedzieć na pytania poprzez content marketing, czyli np. poprzez jakiś filmik na YouTube czy nawet nawet ten odcinek podcastu jest takim przykładem. Czyli jeżeli tworzysz jakiś materiał, to on musi być, on musi spełniać jakiś cel, on musi rozwiązywać problem Twojego potencjalnego klienta. Żeby lepiej to odwzorować, to opowiem to na przykładzie firmy zajmującej się np. praniem tapicerki meblowej. Oczywiście będzie to bardzo powierzchowne i uproszczone. Artykuły blogowe i content marketing powinny rozwiązywać, jak wcześniej wspomniałem, problemy potencjalnego klienta, czyli np. artykuł na temat jak wyczyścić tapicerkę meblową. No bo jeżeli jesteśmy firmą czyszczącą tapicerki meblowe, no to jakie problemy ma nasz potencjalny klient? Ma brudną kanapę, tak po prostu. I trzeba rozwiązać ten jego problem. Na przykład właśnie, poprzez artykuł na blogu, czy co by było w tym przypadku lepsze np. poprzez też kanał na YouTubie i jakiś poradnik video.

I wtedy można delikatnie wtrącić gdzieś w środku albo na końcu takiego materiału, że tak w ogóle to my jesteśmy firmą, która robi takie rzeczy, czyli że czyścimy właśnie tapicerki meblowe i w ogóle to jeżeli jesteś zainteresowany, to skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się więcej. I oczywiście tutaj bardzo to podkoloryzowałem, ale generalnie na tym właśnie polega dobry marketing. Jeśli chodzi o podstrony sprzedażowe to powinny wyczerpywać temat oferowanych usług. Czyli jeśli można to daj cennik albo chociaż widełki cenowe. Opisz szczegółowo jak wygląda proces wykonywanej usługi, jakie są wykorzystywane produkty itd. Generalnie wszystko to, co klient chciałby wiedzieć przed zamówieniem właśnie tego typu usługi. I teraz taka ciekawostka, że im droższe usługi produkty, tym więcej czasu klient spędzi na czytaniu i edukacji. Jak wspomniałem wcześniej, często są to nawet dziesiątki godzin w przypadku usług za np. kilkadziesiąt tysięcy złotych i praca nad treściami nie wygląda z reguły tak, że napiszemy i z głowy, tylko przeważnie jest to niekończący się proces, bo po pierwsze to materiałów do stworzenia jest tak dużo, a po drugie zawsze pojawiają się jakieś nowe tematy do wrzucenia.

No i to tak naprawdę jeśli chodzi o punkt numer jeden. To by było na tyle. Czyli jeszcze raz podsumowując punkt numer jeden – nieustannie i bardzo szczegółowo i starannie uzupełniaj treściami swoją stronę poprzez artykuły blogowe, poprzez podstrony sprzedażowe i odpowiadaj na pytania podczas procesu zakupu np. miej jakąś zakładkę gdzie opisujesz warunki współpracy, pokaż wzory umów. Opisz jak wygląda rozliczenie. Odpowiedz po prostu na wszystko. Powtarzam na wszystko, co może zainteresować daną osobę przed zakupem czy zamówieniem właśnie Twojej usługi lub produktu.

Druga porada jak zwiększyć skuteczność strony internetowej

I przechodzimy do punktu numer dwa. Punkt numer dwa, czyli opracuj mądre CTA, czyli wezwanie do działania. Zacznijmy od tego w ogóle co to jest to CTA? Chociaż pewnie część z Was wie, część może nie wie. Mówi się, że CTA to jest przycisk, ale osobiście tak bym nie umniejszał tej ważnej roli. CTA bym właśnie określił jako pewien proces, który zaczyna się od owego przycisku lub przycisków przekierowujących. Celem przeważnie jest to, aby klient zostawił nam dane kontaktowe. To jest taki cel główny nadrzędny, czyli żeby uzupełnił jakiś po prostu formularz i w zamian za to coś np. może mieć. I takie dobre Call To Action to nie tylko właśnie przycisk, ale coś dobrze przemyślanego, aby potencjalni klienci masowo się do Ciebie zgłaszali, a nie będą się zgłaszać jeśli na przycisku będzie napisane np. Kup teraz czy Zamów teraz. Musi to być coś bardziej niezobowiązującego. Musisz dać swoim odbiorcom duże prawo do nie i zrozumieć, że w dzisiejszych czasach za zostawienie danych kontaktowych oczekuje się po prostu czegoś wartościowego w zamian. Więc jak powinno wyglądać odpowiednie call to action?

W każdym biznesie pewnie trochę inaczej. Musisz dopasować się do swojej sytuacji, ale warto dać klientowi właśnie coś niezobowiązującego i wartościowego. Przykładowo „Porozmawiaj z ekspertem” albo „pobierz demo” w przypadku np. jakiegoś produktu czy programu. A jeśli nie masz pomysłu jak by to mogło wyglądać, to zrób po prostu coś w stylu „Skontaktuj się z nami” albo „Kontakt z nami”. Jest to dosyć bezpieczne i uniwersalne rozwiązanie.

Trzecia porada jak zwiększyć skuteczność strony internetowej

Powoli przechodzimy do końca, czyli punkt numer 3. Stronę i zakładki przygotuj pod potrzeby klienta. Jest pewien powtarzalny schemat zakładek, który sprawdza się w jakichś 95% przypadkach stron polskich firm. Na pewno trzeba stworzyć zakładki na temat oferowanych usług. To jest oczywista oczywistość. Usług lub produktów. Oraz zakładkę O nas. Zawsze nas interesuje co chcemy kupić oraz od kogo. Więc to są dwie fundamentalne rzeczy, które po pierwsze, których nie można pomijać, a po drugie, na których trzeba się bardzo, bardzo mocno skupić. Kolejną, którą najczęściej warto mieć to jest oczywiście kontakt, a następnie są to np. jakieś galerie, przykładowe zdjęcia realizacji czy jakieś np. portfolio. Wyróżniaj tylko te kwestie, które są bardziej istotne, np. umieszczając je wyżej w kolejności na stronie głównej czy w kolejności menu.

Przykładowo jestem potencjalnym klientem biura rachunkowego, a w sumie tak naprawdę to miałem tak jakiś czas temu, więc jest to sytuacja z niedawna autentyczna. No i wchodziłem właśnie na strony internetowe biur rachunkowych i pierwsze w co wchodziłem to był cennik. I choć jestem osobą, która jest świadoma, że za wysokiej jakości usługi trzeba dobrze zapłacić, to miałem jednak konkretny budżet na konkretną usługę i sprawdzałem po prostu w pierwszej kolejności, czy ta firma w ogóle mieści się w moich widełkach. Jeśli w ciągu 5 sekund nie znalazłem cennika, to automatycznie wychodziłem i analizowałem kolejną stronę. I tak w kółko. Po znalezieniu i po weryfikacji ceny – przejrzałem, wszedłem na stronę, spojrzałem na cennik, mieściło się w tych widełkach, to wtedy dopiero przeczytałem dalszą część strony, czyli te podstrony sprzedażowe, stronę główną. Spojrzałem na bloga, zwróciłem uwagę też na estetykę tej strony. Akurat pod tym względem jestem troszkę przewrażliwiony, bo według mnie to w jakimś stopniu świadczy o profesjonalizmie tej firmy.

No i szczegółowo też analizowałem social media i opinie. I podejrzewam, że takich osób jak ja jest więcej, natomiast jest to oczywiście do przetestowania, do przeanalizowania. Ale generalnie właśnie warto przejść taką ścieżkę swego potencjalnego klienta lub obserwować chociaż ją. Bierzesz potencjalnych swoich odbiorców, dajesz im krzesła, dajesz im komputery i obserwujesz jak np. oni przechodzą taką ścieżkę. Dajesz im jakieś zadanie, np. masz znaleźć informacje o tym i o tym, albo jesteś zainteresowany np. taką usługą. I teraz jakie będą np. Twoje dalsze kroki? Warto sobie to szczegółowo przeanalizować. Tak, chociaż z 3, 5 przypadków może i wtedy zobaczysz jaka jest przeważnie sytuacja. Możesz mi wierzyć, że generalnie jest to dosyć bardzo powtarzalne. Wszyscy jesteśmy tak naprawdę bardzo, bardzo podobni jeśli chodzi o nasze motywy i procesy zakupowe, które się w naszych głowach odbywają.

Czwarta porada jak zwiększyć skuteczność strony internetowej

I ostatni, czwarty punkt. Najbardziej oczywisty, wręcz banalny tak naprawdę, ale musiał się tutaj po prostu znaleźć, czyli ściągaj wartościowy ruch na swoją stronę internetową. No bo po co Ci super przekonywująca i skuteczna strona, super konwertująca, gdzie po prostu klienci wypełniali masowo formularze. Ale po co takie coś, skoro na niej nie będzie ludzi? Czyli dopiero jak już masz dobrze zbudowane fundamenty strony internetowej, masz podstrony sprzedażowe, masz przekonywujące call to action. To wtedy dopiero rób pozycjonowanie oraz reklamę płatną i ściągaj wartościowy ruch. Pamiętaj, aby wszystko mierzyć poprzez Google Analytics i poprawiać, testować i jeszcze raz poprawiać. No bo generalnie jeżeli wprowadzamy rzeczy w marketingu cyfrowym, czy to jakieś nowe, czy eksperymentujemy, wszystko musimy zawsze najlepiej mierzyć, bo to nie może być na zasadzie, że mi się tak wydaje, tylko nasze decyzje muszą być oparte na liczbach.

Podsumowanie

Także podsumowując ten odcinek 4 porady jak zwiększyć skuteczność Twojej strony internetowej. Porada numer 1 Nieustannie i bardzo szczegółowo i starannie uzupełniaj treści tekstowe. Porada numer 2 Opracuj wezwanie do działania, czyli call to action. A jeżeli nie masz pomysłu, no to tam po prostu ten kontakt z nami czy coś będzie wystarczające. Ale oczywiście lepiej jakby to było coś dedykowanego, coś lepszego. Porada numer 3 Dostosuj stronę i zakładki pod potrzebę klienta. I porada numer 4 Ściągać wartościowy ruch. To by było na tyle. Mam nadzieję, że skoro tu dotarłaś, dotarłeś, To chociaż trochę się spodobało i przede wszystkim w jakiś sposób mogłem pomóc, no bo generalnie naprawdę chcę pomagać. Jeżeli w razie co była by taka potrzeba to mogę też jeszcze np. bezpłatnie pomóc, doradzić w kwestii strony internetowej, wskazać co było do zmiany czy jak np. podejść do tematu opierając się na Twojej indywidualnej sytuacji. Jeżeli miałby miałabyś miałbyś taką potrzebę to wejdź po prostu na irego.pl Pewnie gdzieś w opisie dam linka i w zakładce Kontakt wypełnij formularz kontaktowy, który jest na samym dole, tylko dodaj tam jeszcze adnotację, że jeżeli jesteś z podcastu i opisz w czym właśnie potrzebujesz pomocy a chętnie, jeżeli będę mógł oczywiście no to chętnie pomogę.

Podobne wpisy