Czy każda firma powinna mieć stronę internetową?

czy-każda-firma-powinna-mieć-stronę-internetową

Od lat wszyscy często się spotykamy ze stwierdzeniem, że cały świat przechodzi do internetu. Można by było nawet rzecz, że tak naprawdę to już się przeniósł. Więc, czy każda firma powinna mieć stronę internetową? Większość aktualnych pokoleń sprawnie się porusza w sieci, a ten trend wciąż rośnie bardzo intensywnie – na początku 2022 roku, 87% wszystkich Polaków to byli internauci. Czyli około 30 milionów osób. Ten trend z roku na rok zwiększa się o około 4%.

Oznacza to, że prawdopodobnie na początku 2023 roku będzie to około 90% społeczeństwa. A rok później już około 93%. Zobaczymy.

Wydawać by się mogło, że odpowiedź na pytanie z tytułu została już udzielona w samych liczbach. Ale cóż – nie do końca tak jest. Jak to wygląda w biznesie? Czy posiadanie strony internetowej jest konieczne? Udzielę mojej ulubionej odpowiedzi – to zależy 🙂 Jeśli myślisz o założeniu działalności lub własnej strony internetowej, to zachęcam do lektury, bo artykuł być może pozwoli Ci zaoszczędzić sporo pieniędzy.

Spis treści

  1. Czy Twoja firma powinna posiadać własną stronę?
  2. Czy dzięki stronie internetowej pozyskasz nowych klientów?
  3. Potrzebujesz strony internetowej, aby uwiarygodnić swoją markę
  4. Strona internetowa pozwala na rozwój marketingu internetowego
  5. Podsumowując – czy firma musi mieć stronę?

1. Czy Twoja firma powinna posiadać własną stronę?

Ciężko jest jednoznacznie stwierdzić czy “powinna”, bo nacisk na to słowo jest dość mocny – na pewno firmowa strona internetowa może przynieść wiele dobrego, ale czy jest to konieczne mieć swoją stronę? Każdy właściciel na to pytanie musi odpowiedzieć sobie osobiście, ponieważ zależy to od kilku czynników. Jeśli marka posiada bardzo stabilną pozycję na rynku, utrzymuje satysfakcjonujące obroty przykładowo z samych poleceń lub stałych współprac i w planach właściciela nie jest pozyskiwanie potencjalnych klientów, skalowanie działalności i rozwój, to teoretycznie w aktualnej sytuacji strona internetowa firmy nie będzie potrzebna. Bo po co, skoro w danym momencie wszystko śmiga jak powinno? Warto jednak myśleć o tej sytuacji w kategorii przyszłości: Jaką masz pewność, czy w ciągu najbliższych kilku miesięcy, aktualne źródła dochodu nie ulegną diametralnej zmianie? Czy aktualni kontrahenci nie odejdą do konkurencji lub nie upadną? Niestety na to nie mamy wpływu.

Można by zatem napisać, że jeśli nie zależy Ci na rozwoju marki, to nie potrzebujesz strony internetowej. Ale nie oszukujmy się – jakiemu właścicielowi nie zależy na rozwoju działalności? Takich osób raczej nie ma, albo jest ich bardzo mało i nie czytają takich artykułów jak ten.

Posiadanie strony to nie konieczność dla wszystkich.

Zatem szacunkowo w jakieś 90-95% przypadków firma powinna posiadać stronę internetową (jeśli chce się rozwijać!). Co zatem z pozostałą resztą? Na myśl przychodzi mi jeden trafny przykład – sklepik spożywczy np. na osiedlu. Jak wygląda proces zakupowy w takiej działalności? Klient ma potrzebę: brakuje w domu mleka; idzie do sklepu, kupuje mleko i wychodzi. I tak co potrzebę.

Taki odbiorca nie wchodzi na stronę internetową, aby poznać sklepik, zobaczyć listę produktów i popatrzeć na galerie. I takich sytuacji w różnych branżach jest zapewne więcej – jeśli więc tak to wygląda również u Ciebie, to Twoja firma nie musi mieć strony internetowej. Jeśli nie – to warto to rozważyć.

2. Czy dzięki stronie internetowej pozyskasz nowych klientów?

Samo postawienie strony internetowej spektakularnych wzrostów nie da – na taki efekt liczy się o wiele więcej innych działań marketingowych. Skuteczna strona internetowa jest zaprojektowana w odpowiedni sposób – najlepiej w oparciu o ścieżkę zakupową klienta. To znaczy, aby dopasować treści tekstowe, cel biznesowy i intuicyjność przemieszczania się po stronie pod konkretnego odbiorcę. Przykładem jest nawet ten artykuł. Jeśli go czytasz, to zastanawiasz się, czy Twoja firma potrzebuje profesjonalnej strony internetowej – oznacza to, że jesteś na początku procesu zakupu. Dopiero rozważasz koncepcje, którą być może wdrożysz teraz lub dopiero za jakiś czas. W każdej branży ten proces zakupu wygląda w nieco inny sposób, ale generalnie odbiorcy szukają odpowiedzi w Google. Ponad 95% internautów korzysta z wyszukiwarki na codzień.

Poniżej przykład zaprojektowania strony internetowej, którą wykonaliśmy dla naszego klienta. Na wykresie widać ruch na poprzednią stronę oraz czerwonym kółkiem moment przebudowania jej przez nas. Po przebudowaniu widać znaczący wzrost.

czy-każda-firma-potrzebuje-strony-internetowej-wykres

W przypadku pozyskiwania nowych klientów firma potrzebuje profesjonalnej strony internetowej.

Po dopasowaniu strony pod proces zakupu, następnie należy ściągnąć na nią ruch wysokiej jakości, czyli osób potencjalnie zainteresowanych. Można do tego wykorzystać SEO, Content Marketing taki, jak chociażby blog lub np. płatne działania reklamowe na Facebooku, czy Google.

Gdy wszystkie te działania będą ze sobą dobrze zsynchronizowane, to strona www Twojej firmy może się stać prawdziwą maszynką do robienia pieniędzy, nawet gdy nie ma sklepu internetowego.

3. Potrzebujesz strony internetowej, aby uwiarygodnić swoją markę.

Aktywne pozyskiwanie klientów wcale nie musi odbywać się przez internet, choć jest to coraz częstsza i lepsza metoda od innych. Oczywiście wciąż działają sprzedaże oparte po prostu na relacjach człowiek-człowiek. Sposobów jest również mnóstwo i to wciąż często wykorzystywanych – m.in. zapukać do drzwi firmy i próbować sprzedać “siebie”.

Strona internetowa buduje zaufanie do firmy.

Zostańmy przy tym przykładzie. Taka sprzedaż wciąż działa – nie ma co do tego wątpliwości, ale wyobraźmy sobie, że wchodzisz sprzedać swój produkt lub usługę do jakiejś firmy lub na jakimś spotkaniu. Twój potencjalny klient jest wymagający, dodatkowo jest ostrożny w podejmowaniu ważnych zakupów, zwłaszcza przekraczających kilkaset-kilka tysięcy złotych.

Co zrobi po spotkaniu? Zacznie przeglądać sieć w poszukiwaniu Twojej marki. Jeśli nie znajdzie takiego centrum informacyjnego o firmie, jak profesjonalna strona internetowa, to bardzo mocno wpływa to na jego ograniczone zaufanie i na brak wiarygodności firmy.

Niektórym to przeszkadzać nie będzie, jednak posiadając stronę internetową, można zdecydowanie zwiększyć prawdopodobieństwo udanych sprzedaży różnymi kanałami, o conajmniej kilkadziesiąt procent.

4. Strona internetowa pozwala na rozwój marketingu internetowego

Potencjalni klienci szukają większości usług, czy produktów w internecie. Dobra strona internetowa otwiera naprawdę cudowne możliwości sprzedaży i rozwoju działalności. Pod każdym względem. Oprócz wyżej wspomnianego wzrostu wiarygodności i zaufania potencjalnych klientów, można wykorzystać marketing internetowy. Jest to tak obszerny wątek, że ciężko go ująć w jednym artykule, a zwłaszcza w jednym punkcie. Jednak w skrócie – jakie możliwości otworzy przed Tobą strona internetowa?

Przede wszystkim otwarcie nowych kanałów sprzedażowych do pozyskiwania nowych potencjalnych klientów. Najprostszym możliwym jest blog. Ale kreowany w odpowiedni sposób, do odpowiedniej grupy docelowej z naciskiem na pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. Ponadto strona internetowa usprawnia komunikację z odbiorcami oraz przekazywanie im najważniejszych informacji bez powtarzania ich mailowo, czy telefonicznie. Możesz tam umieścić dane firmy, czy szczegóły oferty firmy.

Kolejno, co strona internetowa umożliwia, to przykładowo wdrożenie marketingu wideo na YouTube, który konwertuje bardzo dobrze i sprowadza ruch najwyższej jakości. Robiąc content marketing bez posiadania firmowej strony narażasz się, że Twój odbiorca u Ciebie się wyłącznie wyedukuje, a na samym końcu sfinalizuje transakcje u konkurencji, która posiada witrynę internetową.

Wykorzystać stronę internetową można również do działań reklamowych, które przyniosą Ci sprzedaż tu i teraz.

Jest to przykładowy schemat, ale odpowiednio zaprojektowany i sumiennie, konsekwentnie wdrażany może wyskalować Twoją działalność do orbity, miażdżąc lokalną, czy nawet krajową konkurencję.

Dzięki działaniom reklamowym pozyskujesz sprzedaż w aktualnym momencie, a działania content marketingowe, czyli np. blog i YouTube będą pracowały na efekt długoterminowy w postaci kuli śnieżnej. Im dalej w las, tym większa kula będzie się lepić, a Twoja firma będzie spektakularnym sukcesem.

5. Podsumowując – czy firma musi mieć stronę

Odpowiadając w jednym zdaniu: Jeśli chcesz rozwijać działalność, to tak. Jeśli aktualnie Ci na tym nie zależy, to nie zawracaj sobie tym głowy. Nawet jeśli proces zakupu Twojego odbiorcy wygląda podobnie jak sklepu spożywczego, że ta strona wydaje się niepotrzebna, to w przypadku rozwoju działalności, prędzej czy później okaże się, że warto mieć stronę.

Jeśli zależy Ci na konkretnym celu biznesowym, to realizację strony internetowej warto powierzyć profesjonalistom. Strony internetowe przynoszą wiele korzyści same w sobie, ale jeśli oczekujesz wysokich wzrostów sprzedaży z posiadania strony firmowej, zaprojektowana strona już na etapie budowy musi być przemyślana pod proces zakupowy odbiorcy.

Jeśli działasz w sektorze B2B, to być może zainteresuje Cię artykuł jak w B2B stworzyć stronę internetową, która sprzeda Twoje usługi.

Polecamy również stworzenie strony na systemie CMS WordPress. Tutaj przeczytasz dlaczego warto tworzyć strony na WordPress.

Podobne artykuły