Czy zastanawiałaś się kiedyś nad możliwością posiadania strony www bez większego obciążenia finansowego za jednym razem?
Emil Patyk
Ekspert w budowaniu stron www, Marketingowiec, Założyciel Irego
Jaka jest cena projektu logo? To pytanie, wciąż wzbudza wiele emocji. Zwłaszcza, gdy słyszy się o kosztach nawet milionów funtów, a z drugiej strony można dostrzec oferty za 50 zł. Jaki jest więc optymalny koszt projektu logo? Jak nie przepłacić, ale też nie wpaść w pułapkę taniego projektu? W poniższym artykule otrzymasz obiektywne odpowiedzi na powyższe pytania.
Cena za projekt logo – jaka jest różnica, pomiędzy projektem tanim, a droższym?
Warto odpowiedzieć najpierw na to pytanie. Jaka jest różnica i skąd ten rozstrzał cenowy? Czym się różni zakres prac w obu przypadkach?
Jeśli pojawiały Ci się takie myśli, to naprawdę zachęcam Cię do doczytania tego artykułu do końca. A najlepiej wyedukuj się w tym temacie dość głęboko, abyś podjął jak najbardziej rozważną i wartościową decyzję, bo takie myślenie nie jest poprawne jeśli myślisz o swoim biznesie poważnie. Oczywiście to nic złego i umniejszającego – kwestia tylko odpowiedniego zaznajomienia się z tematem. Więc czym się różnią projekty logo w obu przypadkach? Przede wszystkim procesem realizacji całego projektu. Bo na koszt logo nie składa się tylko cena za efekt, ale przede wszystkim za etapy realizacji.
Odpowiedni i minimalny proces, który doprowadza do zrealizowania dobrego logo składa się w dużym uproszczeniu z kilku etapów.
- Analiza konkurencji i grupy docelowej
- Szkicowanie wstępnych pomysłów
- Projektowanie koncepcji w programie graficznym
- Wizualizacje
- Prezentacja całego procesu i efektów
- Poprawki
- Eksport plików i wysłanie paczki do klienta
Cena za dobre logo wykonane w takim procesie dla nowo powstałej firmy wynosi około 1000-5000 zł.
Im tańsze logo, tym większa część tego procesu jest pomijana. Im wyższa cena, tym bardziej dopracowane etapy. Wycena powinna odbywać się indywidualnie na podstawie ustalonych wytycznych.
Może się wydawać, że to ogromna kwota, zwłaszcza dla biznesu, który dopiero startuje i liczy się każdy grosz oraz minimalizacja kosztów. Warto jednak przyjrzeć się temu szerzej, co się składa na taką wartość i że tak naprawdę, to nie jest ona zawyżona.
Logo to jednorazowa inwestycja, która zarabia na firmę latami
Logo to dla firmy inwestycja – nie ma co się w tej kwestii oszukiwać. I do tego tylko jednorazowa, a zarabia na firmę latami. Jeśli logo jest dobre i ponadczasowe, to nie wymaga większych zmian, więc w tym przypadku inwestycja na cały okres życia firmy. Warto więc zadbać, aby był to zakup rozważny i udany. Ale zaraz zaraz… jak to inwestycja? Co takiego daje firmie dobre logo, aby nazywać to inwestycją? Ten wątek jest tak ciekawy, że przygotowałem na ten temat dedykowany artykuł, który jest po prostu listą wniosków z badań naukowych. Jeśli więc chcesz się utwierdzić w przekonaniu, że logo to inwestycja, to zapraszam tutaj: Dlaczego logo jest aż tak ważne?
Dobre logo jest przygotowane na każdą ewentualność
Wyobraź sobie sytuacje, w której płacisz za logo kilkaset złotych. Początkujący grafik freelancer pominął oczywiście kilka etapów z prawidłowego procesu – przygotował po prostu znak z napisem. Ominął również przygotowanie loga do jakiegokolwiek druku, haftu, graweru, laserowania, czy nawet wypalania.
Niestety ale taka sytuacja czasem może być tragiczna w skutkach! Oczywiście nie zawsze, ale takie „hardkory” się zdarzają. Kontynuujmy historię. Minął załóżmy jakiś czas od zaprojektowania logo. W tym czasie zdążyłeś zlecić produkcję kasetonu lub neonu, ulotek, wizytówek, banerów i wiele innych materiałów reklamowych. Nagle jednak wynikająca z różnych przyczyn, narodziła się potrzeba grawerowania logo, no i nagle… Okazuje się, że projekt jest zbyt skomplikowany, zbyt szczegółowy, niedostosowany, brakuje odpowiedniego formatu pliku i tak dalej i tak dalej…
I teraz jeśli potrzeba graweru jest tak istotna, że bez niej nie można kontynuować działalności, to wszystkie koszta, które wydałeś na materiały reklamowe i logo idą w błoto. Trzeba wszystko przeprojektować od nowa lub dokonać kosztownych modyfikacji w projekcie. Jeśli jednak grawer nie jest tak istotny, to będziesz musiał z niego zrezygnować oraz żyć ze świadomością, że Twoje logo nie jest do końca takie jakie powinno być. Prawdopodobnie zmiana będzie wtedy kwestią czasu, czyli kolejnym kosztem, tym razem większym, bo przecież drugi raz nie dasz już się złapać w pułapkę taniego grafika.
Dzięki temu, że zainwestowałeś raz większą kwotę, to nie musisz przykładowo płacić drukarni za zmiany i dostosowywanie loga do konkretnego wydruku.
Proces realizacji logo nie trwa 3 dni. To długi proces.
Generalnie stwierdzenia z powyższego nagłówka nie można brać dosłownie. Nie jest to twarda reguła, która zawsze się sprawdza. W większości przypadkach jednak zaprojektowanie dobrego logo dla nowej firmy powinno trwać minimum tydzień. I to w sytuacji kiedy zespół albo grafik pracują nad projektem na pełnych obrotach i wszystko idzie po ich myśli. Proces kreatywny jest nieliniowy i nie można przewidzieć jego harmonogramu w 100%, jednak jeśli ktoś Ci oferuje stworzenie logo w kilkadziesiąt godzin, czy kilka dni, to radzę dopytać o szczegóły terminu realizacji. Na podstawie czego ten czas został wyliczony, ile osób będzie pracować nad projektem i jakie są jego etapy. Bo coż… logo za 300 zł i dodatkowo „gotowe na jutro”, to coś tutaj śmierdzi. Tani graficy często wykorzystują gotowe materiały stockowe, więc wtedy stworzenie dla nich logo to faktycznie jest 10 minut. Bądź ostrożny!
Doświadczony grafik zainwestował we własny rozwój i sprzęt dziesiątki tysięcy
To jest bardzo, ale to bardzo ważna kwestia, której większość przedsiębiorców zamawiających logo nie jest świadoma. Umiejętność grafiki komputerowej, a zwłaszcza projektowania logo nie bierze się znikąd. Jest ona wynikiem tysięcy przepracowanych godzin nad szlifowaniem umiejętności, nauką programów komputerowych i zasad projektowania. Nie wspominając w niektórych przypadkach o studiach graficznych. Do tego dochodzi inwestowanie we własny rozwój i sprzęt, co często prowadzi do wydania kilkudziesięciu tysięcy zł na przestrzeni lat.
Czy teraz ze świadomością, że ktoś przeznaczył dużą część swojego życia i oszczędności na wyspecjalizowanie się w takiej dziedzinie, to uważasz, że kilka tysięcy za projekt jest uczciwą kwotą? (Nie biorąc pod uwagę powyższych punktów).
Jeśli zamawiasz projekt w agencji brandingowej, to często nad takim projektem pracuje kilku doświadczonych specjalistów, dlatego cena rośnie i rośnie, czasem osiągając kwoty niemożliwe do osiągnięcia dla większości nowych przedsiębiorców.
W IREGO projektujemy logo dla nowych firm na zasadzie 1 projektu przypadającego na 1 grafika. Dzięki temu zlecenie jest bardziej ekonomiczne niż w dużych agencjach brandingowych, a mimo wszystko jest również wysokiej jakości i mogą sobie na nie pozwolić nowe firmy, które nie mają kolosalnych budżetów na start.
Research miejsca docelowego
W przypadku pracy nad projektem logo przykładowo dla restauracji, czy hotelu, który jest umieszczony w odnowionym budynku z roku 1900 lub posiadającym ciekawą historię miejsca, projektant lub zespół wyrusza do tego miejsca w poszukiwaniu inspiracji, poznawaniu historii okolicy i okolicznych legend. To jest kolejny poświęcony czas, lecz zwraca się z nawiązką, ponieważ poprzez taki research wychodzą naprawdę prawdziwe dzieła sztuki!
Czy warto ominąć jakieś etapy procesu projektowania, aby cena była mniejsza?
Są jednak pewne odstępstwa od powyższej argumentacji i cena za logo wcale nie musi wynosić kilka tysięcy. Czy mam na myśli gorszą jakość? W pewnym sensie tak i wiążą się z tym pewne zagrożenia, omawiane przykładowo w punkcie 3.
Warto jednak odpowiedzieć na pytanie, czy w ogóle warto oszczędzać na projekcie logo, czyli fundamentalnej inwestycji na początek biznesu?
Osobiście uważam, że nie. I nie dlatego, że kreuję wizerunek firm, w tym również projekty logo, tylko naprawdę szczerze z serca uważam, że logo to twarz firmy i jeśli będzie byle jakie, to firma również będzie uważana za byle jaką przez część jej potencjalnych klientów. Jest na to naprawdę wiele badań naukowych, które to potwierdzają.
Taki biznes ma szansę się utrzymać i czasem nawet dobrze prosperować jeśli np. sprzedaż i marketing działa znakomicie, jednak to jest tylko do pewnego etapu. Bo jeśli firma się skaluje, a posiada nieprofesjonalne logo, to i tak rebranding jest nieunikniony. Na pewnym poziomie działalności, po prostu nawet nie wypada być nieprofesjonalnym.
Czy nie lepiej zatem jest zainwestować na start większą kwotę i posiadać branding ponadczasowy, bez posiadania myśli z tyłu głowy, że kiedyś będzie trzeba dokonać kosztownych zmian?
Jak sprawdzić kompetencje grafika lub agencji, tak by nie wpaść w pułapkę taniego logo?
Bardzo łatwo – zweryfikować portfolio. Style projektowania logo są różne, tak samo jak gusta i umiejętności. Są graficy, którzy specjalizują się w konkretnym stylu – np. mascot logo, minimalizm, rysunkowe lub np. w konkretnej branży. Ryzyko niezadowolenia proporcjonalnie zmniejsza się im bardziej zgodne jest portfolio grafika/agencji z oczekiwaniami. Jeśli chcesz logo w konkretnym stylu, to zwróć się do kogoś kto się w tym specjalizuję – to jest najbezpieczniejsza droga do udanej współpracy.
Jak nie przepłacić za logo
Wspomniany we wcześniejszych punktach rozstrzał cenowy powoduję, że łatwo też za logo przepłacić i nawiązać współpracę o kilka lub kilkanaście tysięcy za drogą. Aby nie przepłacić, są na to najlepsze 2 drogi do uniknięcia:
- Odpowiednio wybrać agencję/grafika – Nie warto też rzucać się od razu na głęboką wodę. Twoje logo musi być dobre i to jest bardzo ważne! Ale też pamiętaj, że nie musisz zatrudniać najlepszej w Europie agencji, aby nad Twoim projektem pracowało kilkadziesiąt osób. No jedynie, że zamierzasz być instytucją rządową lub globalną korporacją. Jednak ten blog jest o budowaniu wizerunku dla nowych firm, więc zakładam, że drugi facebook tutaj się nie narodzi.
- Szczegółowo poznać proces projektowania logo danego grafika/agencji, dowiedzieć się po co są poszczególne etapy i w razie co zaproponować rezygnacje z tych, których nie będziesz potrzebować. Przykład? – Dla sklepu e-commerce działającego lokalnie i nie planującego skalowania, nie potrzebujesz wizualizacji druków wielkoformatowych, bo prawdopodobnie nigdy ich nie użyjesz.
Podsumowanie
Dla nowych przedsiębiorców nie będących specjalistami w grafice komputerowej, zamówienie logo to temat, który wymaga edukacji, jeśli chce się podjąć dobrą i rozważną decyzję na długie lata. Rozstrzał cenowy i zróżnicowanie rynku to zagrożenia, ale z odpowiednią wiedzą można je wykorzystać na swoją korzyść.
Jeśli zamierzasz zamówić logo dla swojej marki, to podsumowując w skrócie – odszukaj kompetentnego grafika lub agencję, zweryfikuj portfolio i poznaj proces projektowy. Im więcej czasu poświęcisz na edukację i znalezienie odpowiedniej firmy/osoby, to mniejsze ryzyko niezadowolonej współpracy.
2 największe zagrożenia dotyczą ceny. Pierwszą z nich, bardzo powszechną i popularną jest taniocha wraz ze słabą jakością, a drugą przepłacenie za coś, czego tak naprawdę nie potrzebujesz. Trzymaj się widełek 1000-5000 zł, weryfikuj, rozmawiaj, doradzaj się, a na pewno będzie dobrze!
Trzymam kciuki za Twoje dobre decyzje. W razie chęci rozmowy i doradzenia możesz porozmawiać z ekspertem. Napisz na maila irego@irego.pl lub zadzwoń pod nr tel. +48 600 515 022