Gdzie zamówić projekt logo, aby nie żałować oraz nie przepłacić?
W tym artykule zaprezentuję najbardziej popularne opcje, jeśli chcesz zamówić projekt logo. Zrobię to na przykładzie widełek budżetowych, także łatwo będzie Ci dopasować odpowiednie rozwiązanie do swojego budżetu, a także poznać korzyści i zagrożenia każdego z nich. Artykuł na pewno bardzo ciekawy dla każdego przyszłego i świeżego przedsiębiorcy.
1. Budżet na projekt logo
Startując z własną działalnością — albo masz już jakiś budżet na start, albo dopiero zamierzasz go zdobyć. Obie drogi są na swój sposób dobre. Głównym czynnikiem, którym powinieneś się kierować, to właśnie kwestia finansowa. Jeśli posiadasz budżet, to zdecydowanie warto minimalizować ryzyko i zlecić zamówienie logo profesjonalnej firmie. Wtedy masz gwarancję wysokiej jakości oryginalnego projektu.
Im mniejszy budżet, tym ryzyko się zwiększa. Jakie są zagrożenia? Najbardziej powszechne to wykorzystywanie gotowych elementów graficznych ze stron typu adobestock.com lub freepik.com. Wtedy nie ma co się dziwić, że logo nie kosztuje nawet 200 zł, bo ktoś nie poświęcił na to nawet 30 minut i nie wymaga to żadnych nadzwyczajnych umiejętności.
Jeśli nie chcesz wydawać na logo za dużo, a jednocześnie zależy Ci na w miarę wysokiej jakości, to zachęcam zarezerwować sobie minimum 500 zł. Przy odpowiednim wyszukaniu powinno Ci się udać znaleźć utalentowanego projektanta. Polecam szukać niestandardowo np. na instagramie.
2. Zamówienie projektu logo w agencji reklamowej
Najdroższa, a zarazem najbezpieczniejsza opcja, która jest bardzo dobrą inwestycją dla Twojej firmy. Cena za projekt logo w agencji reklamowej lub studiu graficznym, to przeważnie 1000 – 5000 zł dla nowej firmy. Cena może się różnić w zależności od zakresu usługi.
Przeważnie w agencjach reklamowych za taką cenę, do standardowego projektu logo wykonuję się również księgę znaku, czy przykładowe projekty do druku. Opcji jest wiele, przeważnie zakres projektowy dopasowuje się indywidualnie do klienta.
Plusy:
- Bardzo estetyczny projekt zgodny z zasadami projektowania
- Gwarancja profesjonalizmu
- Oryginalny znak bez plagiatowania
- Zasady projektowania zawarte w księdze znaku
- Przekazanie praw autorskich
- Pliki przystosowane na każdą ewentualność
- Profesjonalna paleta barw cyfrowa oraz do druku
- Mnóstwo formatów plików
Minusy:
- Cena (jeśli masz ograniczony budżet)
3. Zamówienie projektu logo u freelancera
Jest kilka rodzajów freelancerów i na pewno nie można wrzucać wszystkich do jednego wora.
Są utalentowani, doświadczeni projektanci, którzy zdecydowali się działać na własną rękę i jakość ich usług jest taka sama lub podobna, jak agencji reklamowej. Cenowo również się niewiele różnią, dlatego ich nie bierzemy pod uwagę.
W tym punkcie pod lupę bierzemy freelancerów mniej doświadczonych. Tacy, którzy wykonanie logo wyceniają na 300 – 1000 zł.
Jest to najbardziej popularna grupa jeśli chodzi o wybór, ale też najbardziej niebezpieczna. To tutaj jest największy rozstrzał umiejętności. To tutaj również najciężej jest poszukać odpowiednią osobę, która posiada odpowiednie kompetencje. W tej grupie bardzo łatwo jest przepłacić i należy bardzo starannie dokonać researchu, aby tego uniknąć.
Szczerze mówiąc, to ta grupa jest tak szeroka i jest tak wiele osób oferujących różnej jakości usługę za taką samą cenę, że nie można tutaj za bardzo dokonać rozpiski plusów i minusów.
Możesz znaleźć zaangażowaną osobę, która wykona projekt za atrakcyjną cenę na podobnym poziomie co agencja reklamowa. Musisz jednak poświęcić na to mnóstwo czasu i nie do końca masz pewność, że taką osobę znajdziesz. Nie masz również gwarancji wysokiej jakości usługi.
Tak, jak powyżej robiłem na przykład ja, zbierając doświadczenie. Oferowałem projekt logo za 300 – 600 zł, a dodatkowo wykonywałem identyfikację wizualną, księgę znaku i projekty reklamowe. To co przygotowałem w wartości zawsze przekraczało cenę kilkukrotnie. Robiłem to jednak celowo, w ramach nauki, inspirując się od najbardziej znanych projektantów z całego świata.
4. Zamówienie projektu logo u amatora
Mam tu na myśli wydawanie 1 – 300 zł na projekt logo. Opcja najbardziej niebezpieczna. Często możesz znaleźć tu osoby które wykorzystują gotowe elementy graficzne. W niektórych przypadkach (często się z tym spotykałem), nawet kopiowane 1:1 te same elementy z portali stockowych.
Dołóż do tego stwierdzenie „logo w 24h” i masz pewność, że będzie to gotowiec z neta.
W sumie to nie jest to oszustwo. Płacisz po prostu za niską jakość usług. Podłożenie napisu, kolorów i wysłanie plików.
Zagrożeń związanych z zakupem taniego logo, jest tak mnóstwo, że można by napisać osobny artykuł. No i w sumie to go napiszę. Teraz na to wpadłem.
Plusy:
- Szansa na znalezienie osoby, która się dopiero uczy, ale robi bardzo dobre projekty
Minusy:
- Duże prawdopodobieństwo, że Twoje logo będzie gotowcem/plagiatem
- Brak praw autorskich do projektu
- Osoba wykonująca ma zapewne braki w umiejętnościach
- Przeważnie nie wiesz co dostaniesz.
- Może się okazać, że logo jest niedostosowane do haftowania, wypalania itd.
5. Zrobienie logo samemu za darmo
Jeśli czujesz, że masz zmysł estetyczny, a w dodatku jesteś zwinny technicznie, to możesz spróbować zrobić logo samemu.
Są do tego odpowiednie narzędzia np. Canva. Warto skorzystać z poradników na ten temat.
Nie polecam używania darmowych kreatorów logo. Jeśli masz aż tak ograniczony budżet, to poświęć chociaż dużo czasu na wyszukanie osoby, która robi ładne projekty tanio. Zamiast kupować pizzę, poświęć te 5 dyszek i wesprzyj osobę, która się dopiero uczy lub studenta.
Podsumowanie — jaką opcję najlepiej wybrać?
Tak, jak pisałem wyżej — kieruj się swoim budżetem. Najlepiej złożyć zamówienie w profesjonalnej firmie. Jest to najlepszy możliwy krok i dobra inwestycja dla Twojej firmy. Jeśli masz budżet, ale mniejszy, to wybierz opcję drugą — freelancera.
Freelancera amatora i zrobienie logo samemu potraktuj jako ostatnią alternatywę. Tego zdecydowanie nie polecam.
Nawet jeśli pięknie rysujesz i masz talent artystyczny, to w przygotowaniu dobrego logo to nie jest najważniejsze.
Dziękuję, że doczytałaś/eś artykuł do końca. Jeśli masz jakiekolwiek pytania na temat projektu logo, czy budowania wizerunku firmy, to zachęcam do kontaktu bezpośrednio na mój adres e-mail e.patyk@irego.pl lub telefonicznie pod nr +48 600 515 022.