2024-06-17

Czy zastanawiałaś się kiedyś nad możliwością posiadania strony www bez większego obciążenia finansowego za jednym razem?


Emil Patyk

Emil Patyk

Ekspert w budowaniu stron www, Marketingowiec, Założyciel Irego

Ten artykuł został stworzony na podstawie kilku rzeczywistych badań naukowych. Aby nie był nudny i przedstawiał same konkrety w bardzo skondensowany sposób, jest to po prostu lista wniosków z podsumowaniami. Wyniki, choć przewidywalne, to bywają momentami bardzo zaskakujące! Logo jest dla firmy porównywalnie tym samym, czym dla domu jest fundament – bez niego nie da rady stawiać wysokich ścian i dokonywać rozbudowy. Jest to metafora do rozbudowy, wzrostu i skalowania firmy. Po prostu się nie da – logo musi być, chociażby złożone tylko z logotypu, czyli samego napisu.

Firma musi posiadać twarz, czymś się wyróżniać i być zapamiętywana. Oczywiście nie każda, bo przysłowiowa Pani Grażynka z rogu sklepu na wsi nie musi posiadać logo, tak samo jak Majster, który dopina swój napięty grafik klientami z poczty pantoflowej i poleceń. Ale co by było Pani Grażynka albo Pan Majster wyróżnili się podstawowym działaniem w marketingu? Byłaby to dodatkowa wartość dla potencjalnych klientów? Być może… wiele jednak zależy od indywidualnej sytuacji i planów na przyszłość danej firmy.

Jestem jednak pewny, że w 95% przypadkach dla firmy logo jest niezbędne. Pomoże się wyróżnić, być bardziej zapamiętywanym wśród coraz większej konkurencji i przede wszystkim skalować firmę do określonych rozmiarów.

60% konsumentów unika firm z logo, które mają dziwny lub nieatrakcyjny wygląd, nawet jeśli mają dobre recenzje.

Szczerze mówiąc jak zobaczyłem to pierwszy raz, to wniosek mnie bardzo zaskoczył. Każdego dnia firma może tracić ponad połowę swoich potencjalnych klientów, jeśli logo jest nieprofesjonalne. Nawet jeszcze przed jakąkolwiek edukacją z grafiki użytkowej i biznesu, miałem świadomość, że logo dla biznesu jest jedną z ważniejszych rzeczy, ale że aż tak? Zapewne jest wiele odstępstw, ale warto mieć ten fakt na uwadze.

Wiadomo, że gusta są różne i pod względem estetycznym wszystkich nie zadowolimy, jednak wniosek, a zarazem cel jest następujący:
Logo musi być profesjonalne, najlepiej stworzone przez specjalistów.

Gdy konsumenci znajdują markę i logo, które im się podobają, 85% twierdzi, że pozostaje lojalny wobec tej firmy. Ponadto 75% uważa, że „wygląd i styl” logo może zwiększyć lub przełamać szanse firmy na sukces.

Znowu kolejne, szokujące wnioski. Szokujące, ponieważ 75-85% badanych, to prawie cała grupa! Przekładając to na Twoich potencjalnych klientów, to czasem dla firmy jest to “być, albo nie być” na rynku. I tak jak wyżej wspomniałem, gusta są różne, ale logo musi być po prostu estetyczne.

Zmysł estetyczny posiada wiele osób, a zwłaszcza kobiet. Mnóstwo również potrafi rysować, szkicować, czy tworzyć ilustracje. Jednak umiejętność stworzenia dobrego logo, znacznie przekracza granice estetyzmu, czy umiejętności rysowania.

Tworzenie estetycznego, profesjonalnego logo, to umiejętność, którą się szlifuje przez wiele lat. 

Dobre logo to nie tylko dobry pomysł. To przekształcenie pomysłu w coś symbolicznego i łatwo zapamiętywanego. To odpowiedni dobór i modyfikacja typografii i kolorów oraz przygotowanie projektu na każdą ewentualność na wiele lat. Należy również stworzyć palety barw, zarówno do użytku cyfrowego, jak i do druku i zadbać o odpowiednie światło (czyli wolną przestrzeń) pomiędzy elementami.

Pod względem technicznym, to również zaawansowana umiejętność obsługi programu graficznego i bardzo często stworzenie projektu, na podstawie siatki i ściśle określonych proporcji.

Potencjalny klient wyrabia sobie opinie na temat firmy w 10 sekund po zobaczeniu logo

Badanie dotyczy pierwszego wrażenia. A można je zrobić tylko raz – albo jest dobre i masz szansę na sprzedaż, albo klient odchodzi na zawsze, kupi u konkurencji, a do Ciebie nigdy nie wróci. Bolesne, ale prawdziwe.

Ciągle rozwijająca się cyfryzacja spowodowała, że wręcz toniemy w miliardach informacji każdego dnia. W tym również w projektach logo – pewnie w Twoim najbliższym otoczeniu znajdziesz chociaż kilka.

Potrzebujesz czegoś co przyciągnie wzrok, ale będzie bardzo proste! Nasz umysł nie jest przystosowany do przyjmowania takich ilości informacji, dlatego tak bardzo ważne jest, aby logo było proste = łatwo zapamiętywalne. To jest właśnie prawdziwy cel – żeby po zobaczeniu logo kilka razy, można było sobie je odtworzyć w głowie.

50% badanych osób twierdzi, że znacznie częściej korzysta z firmy, której logo łatwo rozpoznają. 

To badanie potwierdza moje podsumowanie z punktu wcześniejszego, że logo musi być łatwo zapamiętywalne. Wychodząc na chwilę od grafiki, czy projektów logo – proces zakupu klienta, zwłaszcza w B2B, często trwa kilka miesięcy, a nawet lat. I właśnie w tym okresie powinno się pokazywać swojemu klientowi jak najczęściej. Na przykład za pomocą prostego logo, które się zasieje w jego głowie.

I gdy przyjdzie do zakupu to właśnie wtedy pomyśli sobie o tej firmie, którą najłatwiej zapamiętał. I do niej się odezwie. Dlatego oprócz walki firm o uważność klienta, ważne jest również zostać łatwo zapamiętanym. Proste logo jest tego najlepszym przykładem.

Potencjalny klient musi się zetknąć z firmą 5-7 razy, aby stał się świadomy marki

Może ten punkt niekoniecznie dotyczy samego projektu logo, jednak dorzucam w ramach ciekawostki i nawiązania do poprzedniego akapitu.

Kolor zwiększa rozpoznawalność marki o 80%

Kolejny dowód, na to, że m.in. nasza komunikacja dotycząca logo i identyfikacji wizualnej w stylu “wyróżnij swoją firmę, zwiększ rozpoznawalność” to nie są puste frazesy, a prawdziwe stwierdzenia, oparte nawet badaniami. Ale wracając do kolorów, w ramach ciekawostki: 

Kolor czerwony został wymieniony jako najbardziej pamiętny kolor, a następnie niebieski i zielony. Co może być zaskakujące, respondenci twierdzą, że różowy był najmniej zapadającym w pamięć kolorem dla marki.

Podsumowanie

Mógłbym dodać tutaj jeszcze wiele innych wniosków z badań, jednak starałem się wyciągnąć tylko kilka najbardziej dających do myślenia. Powyższe badania niepodważalnie potwierdziły z różnych stron jak ważne jest logo dla firmy i jakie ma znaczenie.

Wiele osób się z tym na pewno zgodzi, że logo i identyfikacja wizualna wyróżnia firmę na tle konkurencji, buduje zaufanie wśród potencjalnych kupujących i powoduje, że firma z czasem staje się coraz bardziej rozpoznawalna.

Mało osób ma co do tego wątpliwości, jednak w dalszym ciągu ciężko sobie wyobrazić jak przekłada się to na sprzedaż, bo po prostu ciężko to zmierzyć. Samo logo i identyfikacja wizualna, może i nie generuje większej sprzedaży, ale na pewno się do niej przyczynia i według mnie są to tak zwani cisi bohaterowie, bo często niedoceniani, a są motorem wzrostu niejednej firmy.

Dziękuję, że doczytałaś/eś artykuł do końca. Jeśli masz jakiekolwiek pytania na temat projektu logo, czy budowania wizerunku firmy, to zachęcam do kontaktu bezpośrednio na mój adres e-mail e.patyk@irego.pl lub telefonicznie pod nr +48 600 515 022.