Czy zastanawiałaś się kiedyś nad możliwością posiadania strony www bez większego obciążenia finansowego za jednym razem?
Emil Patyk
Ekspert w budowaniu stron www, Marketingowiec, Założyciel Irego
Wizytówka firmy w Google to prawdziwa maszynka marketingowa dla lokalnego biznesu i nie tylko. To narzędzie, które potrafi dla firmy wnieść naprawdę wiele dobrego. Dlaczego uważam, że jest to aż tak istotne, a wręcz niezbędne dla biznesu, zwłaszcza lokalnego? Ponieważ większość procesów zakupu zaczyna się właśnie od wyszukiwania w Google.
Co to jest Google Moja Firma?
Google Moja Firma (GMF), pozwala firmom na zaprezentowanie danych kontaktowych, adresu i szczegółowych informacji swoim potencjalnym klientom. I to takim, którzy są bardzo blisko zakupu, bo wpisują hasła transakcyjne i są mocno zainteresowani znalezieniem konkretnej firmy w konkretnej lokalizacji. Wizytówki firmy w Google są wyświetlane w oknie informacyjnym, które pojawia się na górze wyników wyszukiwania w Google oraz w aplikacji Google Maps.
Dla lokalnego biznesu nieposiadanie wizytówki firmy w Google jest najcięższym możliwym grzechem, ponieważ pozbywa się mnóstwa potencjalnych klientów.
Czy wizytówka firmy w Google Moja Firma jest płatna?
To jedno z najczęstszych pytań, które zadają sobie właściciele firm. Niestety, ale na rynku jest MNÓSTWO oszustw i musisz być ostrożny! Pamiętaj, że założenie i posiadanie wizytówki w Google Moja Firma jest całkowicie BEZPŁATNE! Gdy tylko otrzymasz maila, telefon lub nawet list z wezwaniem do zapłaty, to wiedz, że to oszustwo i unikaj z tymi ludźmi kontaktu. Często w kłótniach możesz wyrządzić sobie więcej krzywdy, ponieważ zgłoszą Twoją wizytówkę, a następnie zostanie zablokowana.
Oczywiście jeśli zlecasz komuś wykonanie usługi, to logiczne, że za pracę należy się opłata, jednak samo jej utrzymanie nic nie kosztuje i Google nigdy nie poprosi Cię o płatność w tym zakresie.
Płatne jest pozycjonowanie wizytówki w google, czyli wykonywanie konkretnych działań, które zwiększą jej widoczność i spowodują, że np. na słowo kluczowe „Fryzjer Kraków” będzie się wyświetlać, jak najwyżej, nad konkurencją.
Jak dodać firmę do Google Maps krok po kroku?
Stworzenie wizytówki Google jest bardzo proste i można wykonać to w kilku krokach.
Pierwszym krokiem jest przejście na stronę Google Moja Firma i zalogowanie się na swoje konto Google. Jeśli nie masz konta Google, musisz je najpierw założyć. Możesz zrobić to tutaj.
Powinno wyświetlić Ci się okienko z wpisaniem nazwy Twojej firmy.
Nazwa firmy jest kluczowa dla dobrej widoczności
Jeśli to biznes lokalny lub po prostu będziesz pozyskiwać lokalnych klientów, to warto w nazwie zawrzeć słowo kluczowe. Na początku pozycjonowania dobrze również działa w nazwie miejscowość. Przykładowo:
- dla salonu fryzjerskiego – Salon Fryzjerski „nazwa salonu” Bydgoszcz
- dla baru – Bar „nazwa baru” Wrocław
- dla kancelarii prawnej – Kancelaria prawna „nazwa kancelarii” Warszawa
- dla biura rachunkowego – Biuro rachunkowe „nazwa biura” Katowice
Następnie musisz wybrać rodzaj swojej działalności – są główne 3:
- Sklep online – kiedy klienci mogą kupić produkty w Twojej witrynie. Zalecane dla sklepów e-commerce oraz firm, które skupiają swoją sprzedaż w internecie.
- Sklep lokalny – gdy klienci mogą odwiedzić osobiście Twoją siedzibę. Zalecane dla restauracji, barów, kawiarni, sklepów stacjonarnych itd.
- Usługi – Zalecane dla wszystkich firm usługowych – zarówno takich, które dojeżdżają do klienta np. fachowcy, firmy budowlane, trenerzy personalni oraz takie, które posiadają siedzibę stacjonarną np. biura rachunkowe, kancelarie prawne, czy dietetycy.
W zależności od tego, jaki wybierzesz rodzaj działalności, dalsze kroki mogą się różnić. Nie jest to jednak nic nadzwyczajnego, a informacje do uzupełnienia są bardzo proste, typu adres i podstawowe dane kontaktowe/informacyjne.
Po uzupełnieniu wszystkich informacji, kolejnym kamieniem milowym jest poniższe okno – „Umieść swoją firmę na mapie”. To tutaj oficjalnie tworzysz swoją wizytówkę firmy w Google.
Jak wygląda weryfikacja wizytówki Google Moja Firma?
W 2023 roku weryfikacje wizytówki Google zostały bardzo uproszczone i na ten moment wystarczy uzupełnić adres firmy lub dokonać weryfikacji poprzez numer telefonu. Rodzaj weryfikacji jest zależny od tego jaki rodzaj działalności został wybrany przy tworzeniu wizytówki Google. Czasem się wciąż zdarzają starsze metody, typu wysłanie kartki pocztowej, wideo z siedziby firmy, czy nawet weryfikacja pracownika Google, jednak jest to już rzadkość.
Weryfikację przez numer telefonu, możesz zrobić za pomocą robota (wykona do Ciebie telefon) lub poprzez po prostu SMS.
Optymalizacja wizytówki w Google – wejdź na sam szczyt w wyszukiwarce
Niestety, ale samo założenie i dobre skonfigurowanie profilu nie wystarcza – najważniejsze jest to, co dzieje się po, czyli pozycjonowanie lokalne wizytówki w Google Maps. Aby algorytmy polubiły profil Twojej firmy i wyświetlały ją wtedy, kiedy będzie dla Ciebie to najbardziej opłacalne i wartościowe, konieczne będą regularne działania.
Działania te możesz zacząć wprowadzać w głównym panelu Twojej wizytówki. Wpisz po prostu w Google „moja firma”, a udostępni Ci się opcja otwarcia panelu.
Jak być na szczycie w Google? Kilka punktów, o których warto pamiętać:
- Upewnij się, że wszystkie informacje w Twojej wizytówce Google są uzupełnione.
- Zadbaj o wysokiej jakości zdjęcia – wyraźne, atrakcyjne fotki Twojej siedziby jeśli masz (wnętrze i na zewnątrz) – dodatkowo zdjęcia produktów/usług i portfolio. Najważniejsze, abyś zdjęcia dodawał regularnie! Średnio 2-4 na tydzień.
- Wykorzystuj funkcję Google Posts. Regularnie dodawaj wartościowe, tematyczne posty, średnio 1 na tydzień.
- Regularnie zdobywaj pozytywne opinie – to sygnał dla Google, że firma jest wartościowa, a dla potencjalnego klienta, że aktywnie działa i można jej zaufać.
- Odpowiadaj na wszystkie opinie – zarówno pozytywne, jak i negatywne.
- Zwróć uwagę, czy główna kategoria wizytówki jest zgodna z Twoim biznesem.
- Informuj o specjalnych ofertach i promocjach.
Pozycjonowanie wizytówki w Google – jaka jest cena?
Pozycjonowanie wizytówki w Google Moja Firma polega na współpracy abonamentowej, z płatnościami miesięcznymi. Pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania google trwa minimum kilka tygodni, aby dostrzec pierwsze drobne efekty, więc osoba lub agencja musi sobie zagwarantować bezpieczny czas. Średni koszt miesięczny pozycjonowania wizytówki Google Moja Firma to 500-1000 zł, w zależności od zakresu usług.
Czy warto pozycjonować wizytówkę firmy w Google?
Oczywiście, że tak! Jest to jedno z działań w marketingu internetowym, które dla niektórych biznesów, jest wręcz po prostu OBOWIĄZKOWE! Mam tu na myśli firmy lokalne oraz osoby, które pozyskują klientów lokalnie. Jaki właściciel firmy nie chce mieć więcej klientów? Więcej kasy, więcej bezpieczeństwa? Wizytówka Google Moja Firma to drobne, niedoceniane i bezpłatne narzędzie, które profesjonalnie wykorzystane potrafi działać cuda.